Influencer Marketing v cestovním ruchu

Home - - Influencer Marketing v cestovním ruchu
Influencer Marketing Máchův kraj

Influencer Marketing v cestovním ruchu

Jaký by měl být Influencer Marketing? Měl by mít hlavu a patu, jasně nastavená pravidla a přinášet výsledky. Základem je výběr toho správného influencera a dojednání podmínek spolupráce ke spokojenosti obou stran, influencera i klienta. Jak to vypadá v praxi? Přečtěte si příklady spolupráce se třemi influencery pro cestovní ruch, díky kterým jsme oslovili tisíce uživatelů Instagramu a Facebooku.

Influencer Marketing pro Máchův kraj

Společně s turistickou destinací Máchův kraj jsme pro letní kampaň v roce 2020 sjednali dvě spolupráce s influencerkami – Markétou Zvolskou alias Blondýnou z Londýna a Kristýnou Kohoutovou alias Píšu, protože víno. Proč jsme vybrali právě tyto dvě instagramerky? Máchův kraj turisté vnímali stereotypně – buď jako retro vzpomínku na své mládí, nebo jako místo na jednodenní výlet či party u jezera. A to jsme potřebovali změnit!

Naším cílem bylo ukázat, že Máchův kraj nabízí vyžití pro mladé lidi, singles, ale i mladé páry – paddleboarding, cyklotrasy pro pohodáře, ale i adrenalinové nadšence, moderní restaurace a bary, ubytování jako v přímořském letovisku, romantické projížďky na lodi… Zkrátka, aby potenciální návštěvníci pochopili, že je toho v Máchově kraji tolik, co musí zažít, aby se sem vydali minimálně na prodloužený víkend. Čím delší čas zde totiž stráví, tím více peněz pravděpodobně utratí. A právě rozmanitost Máchova kraje měly ukázat na svých sociálních sítích naše influencerky. Oslovují relevantní cílovou skupinu, a to i z hlediska socioekonomického, tedy lidi, kteří jsou za dobré služby a zajímavé zážitky ochotni také zaplatit.

Blondýna z Londýna

Markéta Zvolská je instagramerka, markeťačka, aktivní sportovkyně, ráda cestuje a zároveň si ráda užije skleničku vína. Její sledující jsou zejména mladé páry, velmi sportovně aktivní, ale zároveň i požitkáři. A v závislosti na tom jsme ve spolupráci s klientem vybrali místa, aktivity a služby partnerů, o kterých jsme byli přesvědčeni, že „blondýnu“ a její publikum zaujmou.

Naplánovali jsme pro ni a její doprovod prodloužený víkend, během něhož si mohli přednostně vypůjčit paddleboardy, plout po jezeře při západu slunce na výletní lodi, projet se na kolech tam, kde se natáčel Tmavomodrý svět, najíst se v restauracích hned u jezera, kde si člověk připadá jako na chorvatské riviéře. Zkrátka aktivity, které jsou pro sociální sítě „sexy“.  Ubytování jsme „blondýně“ zajistili opravdu kousek od pláže, a tak se na Instagramu objevily i motivační fotky z ranního běhu v písku. Markéta je pálavská patriotka, i přesto si ale troufáme tvrdit, že jsme její srdce (a také fanoušky) získali i pro Máchův kraj.

Píšu, protože víno… a protože Máchův Kraj

Druhou spolupráci jsme domluvili s Kristýnou Kohoutovou – milovnicí dobrého vína, humoru a člověkem, který si umí sám ze sebe udělat legraci. A Doksy a Máchovo jezero je přeci hlavně o zábavě. Věděli jsme, že Kristýna uchopí obsah na sociálních sítích po svém, to znamená především humorně a autenticky. Kristýna je aktivní jak na Instagramu, tak i na Facebooku, tedy má věkově rozmanité obecenstvo. A právě to skvěle korespondovalo se sekundárním cílem klienta – ukázat i generaci středního věku, že Máchův kraj jde s dobou a už to tady (alespoň z větší části) nevypadá jako ze seriálu Vyprávěj. Tudíž není nutné si sem na dovolenou brát plynovou bombu a zásoby leča, ale jsou zde i restaurace a skvělé ubytování. Část Kristýnina publika ale tvořila naše primární cílová skupina – singles, která byla zase aktivnější na jejím instagramovém profilu.

A Kristýnin program? Zajistili jsme jí interaktivní prohlídku zámku Doksy, ubytování hned u pláže a samozřejmě i plavbu výletní lodí nebo půjčení sportovního vybavení. Nejúspěšnější posty pak vznikly z paddleboardingu. Proč? Kristýna v příspěvcích ukázala, že se na paddleboardu reálně může naučit (nebo aspoň udržet) úplně normální člověk, bez toho, aniž by předtím musel roky chodit do posilovny 7 dní v týdnu. A přesně tohle je jeden ze směrů, kudy se část influencerů na sociálních sítích ubírá a za co sklízí úspěch. Ukazují běžné situace ze života bez kudrlinek a dokonalosti za každou cenu. Jejich publikum se s tímhle přístupem velmi snadno identifikuje lépe než s příliš ideálními přefiltrovanými obrazy míst i tváří. Máchův kraj jsme tak i my představili takový jaký je – sexy, uvěřitelně sexy.

Influencer Marketing Máchův kraj

Dobré podmínky dělají dobré vztahy

Základem spolupráce s influencery jsou přesně nastavené podmínky plnění, a to ke spokojenosti obou stran. Z pohledu klienta a agentury potřebujete mít nějak „ošéfováno“, že za poskytnuté peníze, služby a produktydostanete odpovídající propagaci. Z druhé strany, influencer zase chce mít přesně dáno, kolik toho klient požaduje, aby mohl jasně říci, že předem dané požadavky splnil a má čistý stůl. A tak jsme to nastavili s Markétou a Kristýnou Kohoutovou. Stanovili jsme přesný počet příspěvků, stories, profily k označování ataké hashtagy. Díky tomu, že jsme pro obě influencerky sestavili program, o němž jsme věděli, že je bude bavit a zároveň se bude hodit i do tonality jejich komunikace, čímž jsme ve výsledku získali plnění ještě mnohem vyšší – Markéty Zvolské 5x víc Instastories a 3x víc obsahu do Feedu a u Kristýny Kohoutové 4x víc Instastories a 3x víc obsahu do Feedu.

Tvorbu příspěvků jsme nechali na influencerkách, aby byl výsledek co nejvíc autentický. To ale neznamená, že jsme neměli o jejich komunikaci přehled. Naopak, po celou dobu spolupráce jsme dohlíželi na průběžné plnění označování a dalších podmínek, obsah a styl textu, ale i komentáře pod posty. A výsledek? Podívejte se sami. 😉

Dva tátové v liberecké iQLANDII

Spolupráci s influencery jsme se rozhodli zahrnout i do komunikace libereckého vědecko-zábavního centra iQLANDIA. Za sedm let spolupráce s iQLANDIÍ, především v oblasti PR, přesně víme, kdo je cílová skupina klienta, a co a koho jeho „cílovka“ sleduje. Michal a David Vaníčkovi alias Dva tátové jsou jedni z těch influencerů, kteří jsou právě pro iQLANDII značkou ideál – aktivní rodiče s malými dětmi, silnými sociálními sítěmi, shodnou cílovou skupinou a dobrou dojezdovou vzdáleností do Liberce. Navíc jsme o Dvou tátech věděli, že v jejich videích i postech, ať už se jedná o spolupráci či jejich „vlastní“ tvorbu, nikdy nechybí vtip a kreativita.

Live stream z iQLANDIE
Příspěvek z iQLANDIE na Instagramu

A jak to probíhalo?

Na začátek jsme pro Dva táty a jejich dcery připravili influencertrip, kdy jsme je seznámili s iQLANDIÍ a vším, co nabízí. K tomu jsme jim zařídili celoroční permanentku, v iQLANDII se totiž děje stále něco nového a je tedy klíčové představit ji jako cíl vhodný i k opakovaným návštěvám. Hned při první návštěvě vznikla zcela spontánní série Instastories, cery Dvou tátů zaujatě odhrabávaly v expozici GEOlab pozůstatky dinosaura, hrály si s vodními turbínami ve Vodním světě, skákaly na interaktivních klávesách, které pod nimi hrály podle toho, jak po nich hopsaly a samozřejmě se seznámily i s humanoidním robotem Thespianem. Přibližně týden poté se celá rodina do iQLANDIE vydala znovu. Tehdy Dva tátové realizovali živé vysílání od světelné hrající fontány a také od interaktivní vodní stěny, na které běží různé obrazce podle toho, co nakreslíte na displeji. A teď už nechme mluvit statistiky:

Tak, to by bylo pro inspiraci z našich spoluprací s influencery v cestovním ruchu vše. Vlastně… ještě máme pro vás jednu dobrou, a hlavně důležitou, radu na závěr…

Rada na závěr aneb Bez REPORTU ani ránu

Určitě nezapomínejte na report a statistiky! A to nejen po ukončení spolupráce, ale i předem. Než se skutečně pro vybraného influencera rozhodnete, měl by vám poskytnout data ze svých profilů – data, která z jeho veřejného profilu nevidíte. Míru zaujetí, počet oslovených, skladbu sledujících – ženy/muži, věková kategorie či lokality, odkud pocházejí.  A pak samozřejmě report po – podle toho si pak můžete vyhodnotit, zda vám spolupráce přinesla to, co jste od ní očekávali případně si porovnáte, který ze zvolených influencerů se vám vyplatil více.

O projektu:

  • Klient:Máchův kraj, iQLANDIA
  • Služby:Influencer Marketing
  • Obor:cestovní ruch

Share