5237
post-template-default,single,single-post,postid-5237,single-format-standard,select-core-1.2.1,brick-child-child-theme-ver-1.1,brick-theme-ver-3.3,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,paspartu_enabled,paspartu_on_top_fixed,paspartu_on_bottom_fixed,vertical_menu_outside_paspartu,vertical_menu_enabled,vertical_menu_left,vertical_menu_width_290,vertical_menu_with_scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_non_responsive

Dovolená markeťačky aneb Profesionální deformace na cestách

Dovolená je sice hlavně od toho, aby se odpočívalo, ale protože marketing a reklama jsou všudypřítomné, úplně vypnout mi to nikdy nedá. Takže se vždycky z prázdnin vracím i s novými profesními poznatky. Někdy je to inspirace, jindy naopak návod jak to nedělat a občas si sama uvědomím, že jsem „skočila na marketingový lep“. Tady je pár příkladů z poslední doby:

1. Reklama na komíně, který ze země vůbec nevidíte

V uličkách Jindřichova Hradce je jeden malý hostel s restaurací. Na jejich komíně je cosi napsáno. Říkám si – proč mají na komíně ten nápis, nejde to ani přečíst, nápad k ničemu. Jenomže omyl. Jakmile vylezete na kostelní věž – a tam zavítají prakticky všichni návštěvníci města, ten nápis nelze přehlédnout! Restaurace je hned pod kostelem a při výstupu po tolika schodech vyhládne leckomu. Takže je to naopak úplně dokonalý nápad!

Pohled z vyhlídky na hostel a udírnu

2. Stará dobrá papírová mapa

Žijeme v době aplikací, navigací, Tripadvisoru, Bookingu a podobně. Všechno se dá najít na telefonu. A je to skvělé – hned víte, kde se dobře najíst, jak má která atrakce otevřeno i jak dlouho tam pojedete. Ale stejně si žádnou poznávací cestu neumím představit bez papírové mapy. Možná jsem stará škola. Nejradši mám takovou, v níž jsou rovnou ikonky jednotlivých zajímavostí a jejich stručné popisky.

Právě díky těmto mapkám zpravidla najdu místa, která nejsou tak známá a okoukaná jako masově navštěvované lokality s mnoha hvězdičkami na Tripadvisoru. Takže provozujete-li turistickou atrakci a víte, že se vydává mapa s dobrou distribucí, směle do toho! Snad s výjimkou ubytování, to asi opravdu hledáme všichni online, a hlavně předem.

3. Slavné instagramové lokality aneb Důvěřuj, ale prověřuj

Před jakoukoliv cestou začínám sledovat hashtagy oblasti, kam se chystám. Najdu tam spoustu míst, která skutečně stojí za návštěvu, protože podobné fotky sdílí mnoho lidí z celého světa a lokalita vypadá opravdu atraktivně. Takže usoudím, že to musím vidět na vlastní oči i já! Ale z  poslední doby mám hned dvě značná instagramová zklamání.

Binhai Library, Tianjin, Čína

Tím prvním je knihovna Binhai v čínském Tijanjinu. Úžasný interiér, spousta světla, moderní budova s desítkami tisíc knih. Těším se na atmosféru moudrosti a na vůni knih. A tak tam jedu. Ostatně je to z Pekingu jenom 40 minut vlakem a pak kousek taxíkem. Na první pohled vás Binhai vskutku uchvátí. Několikapatrový otevřený prostor plný knížek a netradiční bílá „koule“ uprostřed. Kráčíte vzhůru po schodech. A pak chcete z police vytáhnout první titul. Nejde to. Je to totiž jenom tapeta…  Tedy ne, že by tam nebyly knihy vůbec žádné, to zase ne, chrám vědění to ale doopravdy není.

Las Coloradas, Yucatan, Mexiko

Fotografie moře, které je na jedné straně jasně růžové a na druhé blankytně modré nebo ocelově šedé, zná z Instagramu snad každý, který kdy o Mexiku uvažoval. Tuhle krásu jsme si během dovolené nechtěli nechat ujít ani my. I když nás čekaly více než čtyři hodiny cesty. Las Coloradas je mořská laguna, jež za růžovou barvu vděčí směsi mikroorganismů, řas a žábronožek, které zde žijí. Co už ale možná nevíte je, že se vlastně jedná o „továrnu“ na mořskou sůl. Voda je tu totiž extrémně slaná a rozdělená na několik menších, uměle vytvořených „nádrží“ s různým stupněm koncentrace soli a mikroorganismů. A právě tím jsou dány rozdíly v barvě, kvůli kterým sem jedete. Jenomže na to, že se budete v klidu toulat po písečných cestičkách mezi barevnými jezírky, zapomeňte. Zpřístupněna je pouze jedna cesta mezi dvěma nádržemi – zhruba 500 metrů tam a 500 stejnou cestou zpátky. Takže akce maximálně na půl hodiny. A z toho budete nejméně deset minut čekat na okamžik bez lidí, abyste si taky pořídili tu krásnou fotku.

Takže Instagram berte jako inspiraci a Tripadvisor jako rádce, který řekne, jestli to fakt stojí za cestu. Protože co myslíte – ty fotky jsem dala na Instagram taky. Samozřejmě se správným hashtagem. 😊

4. Lindex 92 km

Že vám taková cedule přijde poněkud mimo? Proč jet do Lindexu skoro 100 km, když je v každém větším městě? Jenomže na Islandu je to trochu jinak. Větší města jsou na ostrově jenom dvě. Reykjavík a Akureyri. A dělí je skoro 400 km, takže když to máte do Lindexu už jen 92, jste vlastně skoro v cíli. A pokud jste turista, který si potřebuje koupit něco na sebe, protože ho islandské počasí doběhlo a už nemá suché ani ponožky, může právě tahle cedule rozhodnout o tom, že si spojení Lindex Akureyri zadáte do navigace.

5. Dýško, které pobaví

Horské chaty okolo kopce Jinonoš v polských Krkonoších se mi vždycky pletly. Jména mají všechny podobná, Bigos všude stejně dobrý a pivo jenom lahvové. Od letošní zimy ale přeci jenom jednu upřednostňuju. Halu Szrenicnu. A co o tom rozhodlo? Obyčejný kelímek na dýška s nápisem „Na hezké boty a psychologa.“ No uznejte, ta sympatická slečna za barem si po sezóně na hřebenech nějaké krásné boty na pořádném podpatku určitě zaslouží!

Dýško na boty a psychologa?