2932
post-template-default,single,single-post,postid-2932,single-format-standard,select-core-1.2.1,brick-child-child-theme-ver-1.1,brick-theme-ver-3.3,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,paspartu_enabled,paspartu_on_top_fixed,paspartu_on_bottom_fixed,vertical_menu_outside_paspartu,vertical_menu_enabled,vertical_menu_left,vertical_menu_width_290,vertical_menu_with_scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_non_responsive

Jak určit vaši cílovou skupinu

Ať už připravujete novou kampaň, nebo je právě v plném proudu, stále je potřeba mít na mysli cílovou skupinu. Definovat ty, které chcete oslovit, není jen tak.

Noční můrou je zadání typu: Chceme cílit na muže a ženy a věku 18+, jinými slovy na všechny, protože… upřímně, tohle fakt nejde. Ať už z hlediska rozpočtu, nebo samotného sdělení. Vybrat jeden univerzální text, který zasáhne všechny, přesvědčí všechny, je nemožné. A jestli se to někomu někdy povedlo, klobouk dolů. Navíc, na zasáhnutí opravdu široké skupiny lidí musíte mít také dobrý a odpovídající produkt.

Dejte si tu práci

Sedněte si a zkuste si opravdu definovat svou „výhodnou“ cílovou skupinu. A ideálně zapomeňte na ženy a muže 18+, protože na tu cílí většina vašich konkurentů. Představte si, že jdete po schodech s kamarádem. S člověkem, kterého znáte. A teď si představte, že po těch schodech jdete s člověkem, kterého vidíte podruhé v životě a zaboha si nemůžete vzpomenout, kde jste se potkali, jestli si tykáte a jak že se to vůbec jmenuje. Konverzace se pravděpodobně scvrkne na pár slov typu „jak se vám vede“.  A pak už jen společně obdivujete secesní zábradlí, sukni či kravatu. Čím méně člověka znáte, tím méně si holt máte o čem povídat. 

U kampaní je to úplně stejné. Nakonec z toho vzejde obecné klišé typu „pracujícího otce“ nebo „orosené sklenice“. Z opravdových lidí se stanou čísla, bez emocí, bez snů, bez potíží… Pokud neznáte cílovou skupinu z její lidské stránky, těžko k ní můžete efektivně promlouvat.

Na co se zaměřit?

1. Analýzy – nepodceňujte data. Využít můžete například klasické dotazníkové šetření na ulicích, oslovit lze i stávající klienty prostřednictvím emailů nebo u pokladny. Právě analýzy vás mohou vyvést z vaší bubliny. Vlastní úsudek je skvělý, ale nestačí. Díky analýzám je možné sesbírat velké množství dat, která pak můžete aplikovat na širší okruh lidí. Můžete se zaměřit třeba na to, jestli vaši značku znají lidé do 25 let, nebo nad 30. Zjistíte, jaká skupina lidí hledá vaše služby nebo co mají rádi, a vy jim to pak můžete nabídnout. Chodí k vám do pekařství, protože to mají za rohem, nebo pro vaše speciální výrobky?

2. Ptejte se těch, kterých se to týká – děláte náborový inzerát do výroby? Jděte, a zeptejte se někoho, kdo už na pozici pracuje. Co se mu na práci líbí? Jaké mu vyhovují benefity?… Nebo se „nabourejte se“ do skupin na sociálních sítích. Prodáváte kosmetiku a chcete cílit na maminky? Zeptejte se, jakou značku mají rády, jestli preferují cenu, kvalitu nebo hezký obal… Pak třeba přijdete na to, že právě maminky jsou pro váš produkt pasé. A pozor, stále mějte na paměti, že na Facebooku nebo Instagramu nejsou všichni.

Cvičení na doma: Do jaké cílové skupiny byste se zařadili vy? Já asi tak do dvaceti…