4174
post-template-default,single,single-post,postid-4174,single-format-standard,select-core-1.2.1,brick-child-child-theme-ver-1.1,brick-theme-ver-3.3,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,paspartu_enabled,paspartu_on_top_fixed,paspartu_on_bottom_fixed,vertical_menu_outside_paspartu,vertical_menu_enabled,vertical_menu_left,vertical_menu_width_290,vertical_menu_with_scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_non_responsive

Marketingová strategie polopatě

Rozhodli jste se začátkem roku opřít do marketingu?  Ať už jste na úplném začátku, nebo potřebujete nový vítr do plachet, je dobré si připravit dobrou marketingovou strategii. Proč? Povede vám ruku, na nic nezapomenete a budete mít přehled o financích. Na co se zaměřit a co by vám nemělo uniknout?

Kde začít

V prvé řadě si stanovte cíl, kterého chcete dosáhnout. A hlavně ho jasně definujte.

Je to jako když si řeknete, že začnete běhat. Není lepší si říct, že si dáte každé pondělí a čtvrtek 5 km? Jen tak budete vědět, jestli jste svůj cíl splnili, co vás to stálo peněz/času, případně co fungovalo, nebo se mělo udělat jinak. To, jaký cíl si zvolíte, taky rozhodne o cestách, kterými se vydáte a jaký budget stanovíte (alespoň přibližně). Nalijme si čistého vína, marketing něco stojí. A čím větší máte nároky na výsledek, tím víc pravděpodobně utratíte. To ale neznamená, že musíte na úspěch vynaložit šílené částky.

Jakou tedy zvolit cestu?

Dobrý marketing je o znalosti nástrojů a o dobrém nápadu. Když k tomu přidáte logiku a špetku selského rozumu, máte vyhráno a nebudete vyhazovat peníze z okna. V prvé řadě je důležité definovat a poznat svou cílovou skupinu a na tu se zaměřit. Nikdy, opravdu nikdy nemluvte ke všem lidem světa. Nefunguje to. Kde třeba hledat informace?

Když už znáte svůj cíl a lidi, které chcete oslovit, můžete se zaměřit na sebe. Najděte svou hodnotu, svou odlišnost, zkrátka to, proč by u vás lidé měli nakupovat a jak se s vámi mohou identifikovat. A pak se můžete pustit do hledání těch správných nástrojů. A co z toho vyplývá? Rozhodně nestřílejte od boku. Setkávám se s tím docela často. Lidé chtějí investovat do reklamy, a když se jich zeptám, proč třeba zrovna rádio, odpověď zní: „Protože ho poslouchají všichni“, nebo „Nevím“. V nejhorším případě: „Protože já ho poslouchám, a když ho poslouchám já, tak i ostatní.“… No comment.

Takže pro jistotu ještě jednou:

Průběžně vyhodnocujte

Ať už děláte marketing pro někoho, nebo pro sebe, je důležité průběžně ověřovat, jestli vaše strategie funguje, co funguje, a co selhalo. Vy sice můžete lepit plakáty jako vzteklí, když ale neprozkoumáte, jestli ke stanovému cíli míříte, je to k ničemu. Stejně tak, jako když vám obchodní oddělení neřekne, že se prodej na eshopu zvýšil a kdy.  Ale pozor! Některé nástroje sice lze vyhodnotit samostatně, jako například reklamy na FB a PPC, ale jiné ne. Proto je nutné podívat se věc komplexně.

Pohled zvenčí

Stejně tak je fajn mít někoho, kdo vám dá feedback. Může se jednat o kolegu, oddělení, nebo vaši prodavačku, která ví o zákaznicích něco jiného, než analýza z Facebooku. Práce v týmu je vždy lepší. Víc hlav víc ví. S tím dále souvisí naučit se přijímat kritiku, pracovat s ní a využít ji ve svůj prospěch.

A jestli nevíte kudy kam, nebo jste jen šíleně zvědaví, podívejte se na naše případové studie. Najdete tam spoustu inspirace.